وبلاگ اختصاصی

ساختمان سبز
مهندسی

استفاده از مصالح سبز در ساخت و ساز ساختمان ها

راه پایداری
«هر آفرینش اولاً یک عمل تخریب است».

پابلو پیکاسو

eco-friendly-construction-materials
eco-friendly-construction-materials


برای قرن ها، بشریت از هوش خود برای درک خلاقیت، طراحی و ساخت امکاناتی استفاده می کند که به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. در حالی که هر سازه و کلان سازه واقعاً یک شگفتی مدرن است، گزارش شده است که ساخت و سازهای جهانی حداقل 38٪ از کل انتشار کربن جهانی را تشکیل می دهند. این 14 گیگاتن گازهای گلخانه‌ای است که هر ساله بر اساس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) به گرمایش جهانی کمک می‌کند.

گزارش وضعیت جهانی ساختمان ها و ساخت و سازها


محققان، دانشمندان و فعالان اعلام کرده اند که آب و هوا در حال تغییر است. مطالعات نشان می دهد که،
“تغییرات آب و هوا تهدیدی مستقیم و فوری برای هر جامعه ای در این سیاره است و فقط تشدید خواهد شد.”
مهندسان عمران و محیط زیست در سراسر جهان با هم کار می کنند تا راه هایی برای کربن زدایی صنعت ساخت و ساز بیابند. استراتژی‌ها بر اساس ارزیابی‌های کربن کل عمر ساختارها و مواد خام موجود ساخته شد و اهدافی برای کربن‌زدایی بخش تعیین شد.

استراتژی کاهش کربن مجسم شده


هدف این صنعت کاهش انتشار کربن به نصف تا سال 2030 و به صفر رساندن تا سال 2050 برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس در سال 2015 است که هدف آن محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن است.
یکی از سریع‌ترین و امکان‌پذیرترین راه‌ها استفاده از مصالح ساختمانی سبز برای ساخت سازه‌های کم مصرف است. بهینه سازی مصالح ساختمانی سبز با آلودگی کمتر و سایر رویکردهای جدید برای نوآوری های پایدار تأثیر مثبتی بر صنعت ساخت و ساز خواهد داشت و شیوه های مرسوم موجود را کنار می گذارد.

مهندسان عمران و معماران می توانند با تمرکز بر تلاش های خود بر روی سه بدترین متخلف – بتن، فولاد و آلومینیوم که 22٪ از کل CO2 تجسم شده را تشکیل می دهند، کربن تجسم یافته را به حداقل برسانند.
نوآوری هایی در مصالح ساختمانی سبز وجود دارد که هر روز کشف، اصلاح و ایجاد می شود. ما در اینجا تعدادی از آنها را فهرست کرده ایم:

مصالح سبز

بتن سبز و سایر جایگزین های بتن

یک تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی ذرات کروی موجود در خاکستر بادی نوع C را نشان می‌دهد که توسط مهندسان دانشگاه رایس برای ساخت یک چسب بدون سیمان برای بتن استفاده می‌شود.
بتن سبز (یا بتن کم کربن) معمولاً برای کاهش مصالح ساختمانی معمولی و کاهش انتشار کربن در محیط استفاده می شود. مواد زائد مانند سرباره کوره بلند (GGBS)، خاکستر بادی، دود سیلیس، شیشه بازیافتی و خاکستر چوب در تولید بتن سبز استفاده می شود.
بتن کاغذی و کنفی نسبت به سنگدانه های تجدید ناپذیر موجود در بتن معمولی، مانند الیاف کاغذ خمیر شده، کنف و حتی تکه های چوب یا خاک اره، از سنگدانه های سازگار با محیط زیست بیشتری استفاده می کنند. بتن کربن منفی از مواد افزودنی خاصی مانند پودر دی اکسید تیتانیوم در مقیاس نانو استفاده می کند که میل ترکیبی را برای جذب دی اکسید کربن اتمسفر افزایش می دهد.
فولاد احیا شده

زباله های ضایعاتی برای بازیافت


فولاد 100% قابل بازیافت است و به طور قابل توجهی اثرات زیست محیطی ساخت و سازهای جدید را کاهش می دهد. فولاد کاربردهای زیادی دارد، از داربست گرفته تا اسکلت بندی سازه و در برابر زلزله و بادهای شدید مقاوم است.
استفاده مجدد یا بازیافت مناسب و کارآمد فولاد در محصولات جدید، انرژی مصرفی را کاهش می دهد و مواد را پایدارتر می کند. فولاد بازیافتی ماندگاری بالایی دارد و نیازی به تعویض مکرر ندارد.

مجری ذیصلاح |مهندس مجری ذیصلاح تهران و اراک


بامبو

بامبو گوادوا


بامبو به دلیل شکل استوانه ای خود به اندازه فولاد استحکام دارد و حتی از بتن قوی تر است. وزن سبک، کار، بلند کردن، حرکت و ساختن با آن آسان تر است. انعطاف پذیری آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی بعد جدیدی به این متریال می بخشد.
انرژی های تجدیدپذیر یا جایگزین

زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی هنوز برای تولید برق در بیشتر نقاط جهان استفاده می‌شوند که بر بحران تغییرات آب و هوایی می‌افزاید. نصب پانل های سقف خورشیدی و نورگیرهای با موقعیت مناسب برای به حداکثر رساندن نور طبیعی به سادگی می تواند به کاهش اتلاف انرژی و کاهش هزینه ها کمک کند. بسیار مهم است که به افزایش عدم اتکا به اشکال آلاینده انرژی کمک می کند.
همانطور که آگاهی رشد می کند و فوریت وضعیت مخمصه سیاره مورد توجه قرار می گیرد، ساخت و ساز آگاهانه از محیط زیست باید ثابت بماند.

هیچ مسافری در سفینه فضایی زمین وجود ندارد. ما همه خدمه هستیم.»

مارشال مک لوهان
منبع اطلاعات:

https://blog.growup.green/blogs/green-building-building-of-the-future

https://www.weforum.org/agenda/2021/07/construction-industry-doesn-t-t-know-where-it-stands-when-it-comes-to-carbon-emissions/

https://civiconcepts.com/blog/green-concrete

https://www.purdue.edu/newsroom/releases/2021/Q1/new-mix-could-double-concretes-carbon-uptake.html

https://theconstructor.org/building/buildings/green-building-materials/7028/#:~:text=The%20aim%20of%20using%20green,they%20contribute%20into%20saving%20energy.
نوشته و ویرایش توسط: سینا بوالحسنی

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *