وبلاگ اختصاصی

An aircraft with its wheels stuck in EMAS concrete.
مهندسی عمران, مهندسی معماری

کاهش حوادث و تلفات در فرودگاه ها با بتن Emas

ترک ایمن تحت فشار
ثابت شده است که یک سیستم توقف باند ساخته شده از مواد خرد شدنی، یک اقدام مهم نجات دهنده برای خلبانان و مسافران است.بتن Emas

یک جت تجاری Citation از یک باند گذر می کند و به طرز خطرناکی به سمت تجهیزات ناوبری زمینی و یک منطقه جنگلی فراتر می رود … اما قبل از وقوع برخورد متوقف می شود. 9 مسافر و خدمه بدون آسیب از آنجا دور می شوند.

یک جت نظامی قدیمی فراتر از باند فرود می آید، می پرد و می لغزد. با خیال راحت در محدوده فرودگاه متوقف می شود. خلبان و مسافرش بدون صدمه از هواپیما خارج می شوند.

عامل مشترک در این دو حادثه – علاوه بر عدم وجود جراحت یا مرگ – سیستمی به نام EMAS یا “سیستم دستگیری مواد مهندسی شده” است. از آنجایی که EMAS برای اولین بار در سال 1996 در فرودگاه بین المللی JFK نیویورک نصب شد، این خط جداکننده بین یک حادثه جزئی و یک حادثه بزرگ – و حتی بین زنده ماندن و از دست دادن زندگی بوده است.


مجری کده مجموعه مجری ذیصلاح , لیست مجریان نظام مهندسی اراک

Emas و حوادث

18 حادثه در فرودگاه‌های سراسر آمریکا رخ داده است که در آن سیستم‌های EMAS هواپیماهایی را که در مجموع 419 خدمه و مسافر را حمل می‌کردند، متوقف کرده‌اند.

جان آر درمودی، مدیر دفتر ایمنی و استانداردهای فرودگاهی FAA گفت: «ما با صنعت برای مهندسی و نصب EMAS در سراسر ایالات متحده همکاری کرده‌ایم. EMAS همچنان یک راه حل ایمنی اثبات شده است که در صورت عبور از انتهای یک باند، جان انسان ها را نجات می دهد.

کاهش حوادث و تلفات در فرودگاه ها با بتن Emas
کاهش حوادث و تلفات در فرودگاه ها با بتن Emas

FAA همه فرودگاه ها را ملزم می کند که دارای مناطق ایمنی باند (RSAs) باشند تا بتوانند گشت و گذار یا عبور هواپیما را انجام دهند. یک RSA استاندارد تا 500 فوت عرض دارد و 1000 فوت فراتر از انتهای باند امتداد دارد.
EMAS اینجا در انتهای یکی از باندهای فرودگاه ریدینگ دیده می شود.

با این حال، محدودیت های فضا مانع از داشتن RSA کامل در برخی فرودگاه ها می شود. در این شرایط، نصب EMAS در انتهای باند یک ارتقاء ایمنی حیاتی برای دستیابی به سطح ایمنی یکسان یا مشابه است.

EMAS از نوع خاصی از مواد استفاده می کند که به راحتی خرد می شود. لاستیک های هواپیما در مواد سبک وزن فرو می روند و سرعت هواپیما کاهش می یابد. نصب EMAS می تواند یک هواپیما را که تا سرعت 70 گره دریایی حرکت می کند متوقف کند.

ژو لی، مهندس عمران ارشد در شعبه طراحی و ساخت فرودگاه های FAA، گفت: «[EMAS] به طور گسترده در ایالات متحده پذیرفته شده است،» به ویژه در فرودگاه های دارای فضای محدود مانند شیکاگو میدوی. آن فرودگاه ها «هیچ جایی برای گسترش ندارند. اگر هواپیما از باند فرودگاه خارج شود، تحمل زیادی به شما نمی دهند.»

خواندن فرودگاه منطقه‌ای در پنسیلوانیا نمونه‌ای است. این شرکت EMAS را در سال 2009 با استفاده از بودجه برنامه بهبود فرودگاه از طرف FAA نصب کرد. هنگامی که یک Cessna Citation Excel از باند فرود در جولای 2021 عبور کرد، این سیستم بسیار مهم بود.

تام گیلبرت، بازرس ایمنی هوانوردی در دفتر منطقه استانداردهای پرواز آلن‌تاون (FSDO)، صحنه را در ریدینگ بررسی کرد. میزان آسیب وارده به Citation محدود به ارابه فرود دماغه ای بود که فرو ریخته بود. از همه مهمتر، 9 نفر بدون هیچ آسیبی از هواپیما خارج شدند.

گیلبرت گفت: «آنچه واضح است این است که مسیر زمینی هواپیما – بدون EMAS – آن را از طریق یک آنتن محلی ساز و به سمت یک بانک در انتهای باند می برد. فراتر از آن، او خاطرنشان کرد، یک ردیف درخت وجود داشت که «هیچ لطفی به آن نمی کرد».

EMAS چقدر در این حادثه حیاتی بود؟

تری اسروکا، مدیر فرودگاه ریدینگ گفت: “این جان 9 نفر را نجات داد.” “بدون سوال در مورد آن.”

تنها دو ماه بعد در فرودگاه Witham Field در استوارت، فلوریدا، خلبانی که با هواپیمای آموزشی جت نظامی L-39 ساخت چک پرواز می‌کرد، هنگام فرود از باند فرود آمد. L-39 قبل از اینکه متوقف شود، 18 فوت پرید و شش فوت دیگر لغزید. خسارت اندکی به هواپیما وارد شد و هر دو سرنشین بدون آسیب از آنجا دور شدند.

الکس مونوز، بازرس اصلی تعمیر و نگهداری که در FSDO جنوب فلوریدا FAA کار می‌کرد، مأموریت یافت تا بررسی کند و 15 دقیقه پس از وقوع حادثه با خلبان صحبت کرد. خلبان به Munoz گفت که سیستم EMAS دلیل زنده بودن او و پسرش بوده است.

مونوز گفت: «این باید در فرودگاه‌های بیشتری در سراسر ایالات متحده اجرا شود» – حتی فرودگاه‌هایی که عمدتاً هواپیماهای کوچک‌تر هوانوردی عمومی را اداره می‌کنند.

از دهه 1990، دفتر ایمنی و استانداردهای فرودگاهی FAA با مرکز فنی FAA در آتلانتیک سیتی، نیوجرسی، برای توسعه، بهبود و انتشار استانداردهای EMAS همکاری نزدیکی داشته است. FAA از این استانداردها برای اجرای منظم ارتقاء ایمنی باند در دو دهه گذشته استفاده کرده است.

EMAS در 117 باند پایانی در 69 فرودگاه در ایالات متحده قرار دارد، با برنامه هایی برای سه سیستم دیگر در دو فرودگاه دیگر. EMAS در کشورهای دیگر نیز نصب شده است.

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *